loading...
STEPS-OF-SEWING | آموزش هنرهای دستی ، آشپزی ، روانشناسی سلامت و ....
زهره بازدید : 3045 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (5)

دوخت اولین نمونه لباس بچگانه:

همونطور که قبلا گفتم برای اینکه بیشتر سر ذوق بیاید و ببینید که تا همین جا که یاد گرفتید هم میتونید ازش اسفاده کنید،امروز یه لباس دخترونه رو با هم میدوزیم. البته چون همه اصول دوخت رو هنوز نمیدونید ،برای دوخت این لباس بعضی از موارد ،اصولی نیست.فعلا فقط میخوایم یه لباس با هم بدوزیم.در حد کسی که مبتدیه و رعایت اصول مربوط به سجافها و دوخت رو بطور کامل نمیدونه.فقط میخوام بدونید که میتونید در همین حد هم لباسهای نازی برای تابستون بدوزید.ایشالله بعد از گفتن یکی دو مورد دیگه از الگوها، نحوه دوخت سجافها با اصول صحیح و کامل ،نحوه دوخت زیپ، دکمه و جادکمه و ... رو بهتون خواهم گفت.بعنوان مثال تو روش صحیح و اصولی باید به پشت سجافها لایی چسب بزنیم، اما من فعلا برای اینکه راحت ترین کار رو انجام بدید و خسته و زده نشید، این کار رو انجام ندادم و ... . بهرحال دوخت این لباس رو فقط برای دوستانی انجام دادم که تازه دارن همراه با من بچگانه دوزی رو یاد می گیرن و تجربه ای ندارن.

1-     الگوی بالاتنه اولیه بدون ساسون رو بکشید.

 

بعد الگوی پشت و جلو رو از هم جدا کنید و هر کدوم رو جداگانه روی یه کاغذ دیگه بچسبونید

 

گشاد کردن حلقه آستین رو طبق چیزایی که قبلا آموزش دادم انجام بدید. (گشاد کردن حلقه آستین)

 

دوباره الگوی جلو و پشت رو جداگانه دربیارید.

 

حالا الگوی پشت و جلو رو دقیقا از خط سرشونه بهم بچسبونید.

 

این مرحله ،گشاد کردن حلقه گردن یا یقه نام داره.از گوشه گردن روی خط سرشونه 1 سانت ،از زیر حلقه گردن در الگوی پشت حدود 0.5 سانت ،و از زیر حلقه گردن در الگوی جلو 3 سانت پایین میایم و این نقاط رو مثل شکل بهم وصل می کنیم.من این قسمت رو هاشور زدم که بهتر متوجهش بشید.همونطور که گفتم این مرحله،گشاد کردن حلقه یقه هست. و بعد شما خودتون میتونید دوباره طبق طرحی که میخواید به یقه بدید این اندازه ها رو تغییر بدید.

 

سپس قسمت هاشور خورده رو در میاریم.تا یقه جدید مشخص بشه. و سرشونه جلو و پشت رو از هم جدا می کنیم.

 

 

همونطور که میدونید،این الگوی بالاتنه ،تا خط کمر هست. و بنابراین اگه همین قدری بخواید لباس بدوزید،خیلی کوتاه میشه.بنابراین باید قد لباس رو بلندتر کنیم. البته من بعدا تو آموزش الگوهای بعدی، الگوی پیراهن رو بهتون خواهم گفت.فعلا فقط قصدم اینه که یاد بگیرید هز طور که دلتون میخواد میتونید روی الگوی پایه تغییرات بدید.پس الگوی جلو و پشت رو از خط کمر روی یه کاغذ دیگه می چسبونیم. و هر اندازه که دلتون میخواد میتونید از خط کمر بطرف پایین علامت بزنید تا بلندی لباس رو به دلخواه خودتون تنظیم کنید. من به اندازه 18 سانت از خط کمر پایین اومدم.این اندازه رو هم برای الگوی جلو و هم الگوی پشت علامت میزنیم .

 

بعد الگوی جلو و پشت رو با قد جدید قیچی میکنیم.

 

خب بازم میگم برای اینکه بدونید هر تغییری که دلتون میخواد میتونید روی الگو ایجاد کنید، من میخوام حلقه آستین لباس بازتر باشه.پس از زیر حلقه آستین به اندازه 2 سانت پایینتر اومده و علامت میزنم.هر کاری که انجام بدیم ،باید هم روی جلو و هم روی پشت باشه.بعد از علامت زدن 2 سانت پایینتر از حلقه آستین روی الگوی جلو و پشت،حلقه آستین جدید رو دوباره می کشیم.

 

اضافه های حلقه رو درمیاریم تا حلقه آستین جدید لباس مشخص بشه.

 

اینکه میخواید جلوی لباس باز باشه یا پشت لباس،بستگی به خودتون داره.اما معمولا جلوی لباس رو روی دولای بسته درمیاریم که جلو بسته باشه و پشت لباس دکمه و یا زیپ میدوزیم.منم میخوام پشت لباس باز باشه.پس الگوی پشت رو از خط مرکزی پشت به یه کاغذ دیگه می چسبونم

 

و به اندازه 2 سانت برای دکمه خور از خط مرکزی پشت به بیرون میرم و علامت میزنم.این 2 سانت رو هم از بالای خط مرکزی پشت و هم از پایین خط مرکزی پشت بیرون میرم و یه خط به موازات خط مرکزی پشت رسم میکنم. اگه میخواید زیپ بدوزید باید به اندازه 1.5 سانت از خط مرکزی پشت بیرون برید.

 

حالا نوبت به رسم سجافها میرسه.طبق چیزایی که برای رسم سجافها قبلا گفتم، سجاف حلقه آستین ها و یقه جلو و پشت رو رسم کنید. (نحوه رسم سجافها)

 

دقت کنید که برای رسم سجاف قسمت دکمه خور و همینطور برش و دوخت قسمت دکمه خور یه سری نکاتی هست که من فعلا برای اینکه مطالب براتون زیاد نشه از اونها صرفنظر میکنم .و تا جایی که ممکن باشه ساده ترین راه رو برای دوخت این لباس انتخاب میکنم.اگه میخواید دکمه بدوزید همونطور که روی شکل مشخص کردم مکان جادکمه ها رو روی الگو باید مشخص کنید.

البته چون من نمیخوام الان روش کامل برش و دوخت دکمه خور رو براتون بگم،شما هم اگه میخواید دکمه بدوزید از دکمه های قابلمه ای یا نر و ماده برای این لباس استفاده کنید که نیازی به دونستن اون اصول نداشته باشید.من خودم میخوام پایین درز پشت رو تا یه جایی بدوزم و بعد به بالای درز پشت زیپ بدوزم. بنابراین مکانی رو که میخوام تا اونجا درز پشت رو بدوزم ،روی الگو مشخص میکنم.(روی شکل فقط برای نشون دادن به شما مکان جادکمه ها رو مشخص کردم،اما نمیخوام دکمه بدوزم)

 

حالا مشخصات تمام قسمتهای الگو رو روی اون بنویسید تا بعد از جدا کردن قسمتهای مختلف الگو ،برای انداختن اونها روی پارچه مشکلی پیدا نکنید.مثلا کنار خط مرکزی جلو بنویسید " خط مرکزی جلو" و اگه مثل من قراره اون رو روی دولای بسته بندازید کنارش بنویسید "دولای بسته " همین کار رو روی خط مرکزی پشت و خطوط پهلو و نقاط موازنه حلقه آستین جلو و پشت انجام بدید.و همچنین خط راستای الگو رو با یک فلش دوسره، روی الگو مشخص کنید.

 

برای اینکه بتونیم سجافها رو هم روی پارچه برش بزنیم ،باید اونها رو جدا از الگوی بالاتنه داشته باشیم.پس الگوی جلو و پشت رو روی یه کاغذ دیگه میذاریم

 

و با رولت ،دور تا دور سجافها رو می کشیم تا خطوط دور سجافها روی کاغذ بیفته.بعد الگوی بالاتنه رو از روی کاغذ برمیداریم و خطوط رسم شده با رولت رو پررنگ می کنیم.و دور تا دور سجافها رو با قیچی میبریم.حالا هم الگوی بالاتنه جلو و پشت رو داریم و هم سجاف حلقه آستینها و یقه جلو و پشت رو.

 

بهتره که هر قطعه از الگو رو شماره گذاری کنیم تا بدونیم الگویی که داریم شامل چند قطعه جداگانه است و در نتیجه چند برش پارچه خواهیم داشت که باید اونها رو در جای صحیح بهم بدوزیم.من بالاتنه پشت رو (1) ،بالاتنه جلو رو (2) ، سجاف یقه جلو رو (3) ،سجاف حلقه آستین جلو رو (4) ،سجاف یقه پشت رو (5) و سجاف حلقه آستین پشت رو (6) نامگذاری کردم.یادتون باشه که روی سجافها هم مشخصات رو بنویسید.مثلا کنار خط مرکزی جلو برای سجاف یقه بنویسید "خط مرکزی جلو " ،کنار خط سرشونه بنویسید " سرشونه" و ... ضمنا نقاط موازنه حلقه آستین جلو و پشت رو روی سجافها هم علامت بذارید.(مثل عکس زیر که سجاف حلقه آستین جلو هست)

 

حالا که همه قطعات الگو رو داریم ،باید اونها رو روی راستای صحیح پارچه بندازیم .من برای اینکه نحوه روی پارچه انداختن رو ببینید ،قطعات الگو رو روی پارچه گذاشتم.اما پارچه اصلی که میخوام برش بزنم یه پارچه دیگه اس،به همین خاطر دیگه قطعات الگو رو با سنجاق به پارچه وصل نمیکنم.چون پارچه اصلی که میخوام بدوزم تکه تکه هست و نمیتونم انداختن الگو رو واضح روی اون بهتون نشون بدم.پارچه رو از طول دولا کنید و قطعات رو روی اون بچینید.

 

الگو رو که روی پارچه گذاشتید ،با سنجاقهای بلند نوک تیز الگو رو به پارچه فیکس کنید. برای خطوط مختلف الگو،جادرز مخصوص خودش رو بذارید.

برای درزهای اصلی و سرتاسری مثل خط پهلو و خط مرکزی پشت : 1.5  سانت

سرشونه :  1 سانت

لبه پایین لباس : 1 تا 5 سانت (من تو اینجا همون 1.5 سانت گذاشتم چون پایین لباس ،دامن نداره.)

برای درزهای بسته مثل یقه، سجافها وحلقه آستین : 0.5 سانت

البته این رو هم بگم که برای پارچه های نازک باید جادرز بیشتری در نظر بگیریم.

 خط مرکزی جلو در بالاتنه جلو  و خط مرکزی جلو در سجاف یقه جلو رو روی دولای بسته بذارید.

من چون پارچه ام کم بود،مجبور شدم خط مرکزی جلو سجاف یقه جلو رو روی دولای باز برش بزنم و بعد وسط اون رو دوختم.

بعد از برش پارچه با در نظر گرفتن اضافه درزهای گفته شده، باید خطوط دور تا دور الگو رو به پارچه منتقل کنید. (روشهای انتقال خطوط الگو به پارچه رو به زودی بهتون میگم.)

همونطور که قبلا گفتم الان فقط دارم سعی میکنم ساده ترین روش رو برای دوخت این لباس بهتون بگم.به همین خاطر سجافها رو روی لایی چسب نمیذارم.و ...

تو مراحل دوخت لباسهای بعدی که انشاءلله با هم خواهیم دوخت روش اصولی رو بهتون میگم.

سجاف یقه جلو رو روی بالاتنه جلو و دقیقا در زیر یقه قرار بدید،طوری که روی سجاف به روی بالاتنه باشه و بعد با سنجاق اون دو تا رو بهم فیکس کنید که راحت تر بتونید بدوزید.

 

وقتی دارید سجاف رو به بالاتنه فیکس می کنید ،دقت کنید که خط یقه منتقل شده روی پارچه ،هم تو بالاتنه و هم تو سجاف ،دقیقا روی هم قرار بگیرن.چون این خطوط ،در واقع خط دوخت شما رو نشون میدن.

سپس حلقه یقه رو چرخ کنید.

حالا باید درز سجاف و یقه رو به شکل صحیح اتو کرده و سجاف رو بطرف توی لباس برگردونید.

فعلا برای راحت تر شدن کارتون ،فقط اینو بهتون میگم که بعد از چرخ کردن درز ،برای اینکه بتونید سجاف رو به طرف پشت بالاتنه جلو برگردونید،باید در مکانهای مختلف خط یقه که منحنی شکل هست چرت بزنید.

چرت زدن یعنی اینکه با قیچی لبه درز رو دقیقا تا خط دوخت ،برش بزنید.مثل شکل .

 

اما حواستون باشه که خط دوخت رو نبرید.نمیدونم روی شکل تا چه حد معلومه.اما در فاصله های مختلف دور تا دور منحنی یقه رو چرت زدم.بعد از این کار خیلی راحت میتونید سجاف رو بطرف توی لباس تا بزنید.

 

اگه با قیچی مثلثهای کوچیک از لبه جادرز تا خط دوخت دربیارید، به این مثلثها میگیم "کلیپ" .مثل شکل.

 

حالا فرق این دو تا رو بهتون میگم.اگه منحنی بطرف تو قوس داشته باشه،مثل یقه و حلقه آستین و ... از کلیپ استفاده می کنیم. واگه انحنای درز بطرف بیرون باشه که بعدا تو کاپ بالای آستینها خواهید دید از چرت زدن استفاده می کنیم.

سجاف حلقه آستین رو هم به حلقه آستین میدوزیم. من تو شکل هر دو رو با هم نشون دادم.

 

 که دوخته شدن و بعد از کلیپ زدن، اونها رو بطرف توی لباس برگردوندم .مرحله بعدی اتو کردن لبه اونهاست.برای اینکه راحت بتونید اونها رو اتو کنید، بعد از برگردوندن سجافها بطرف توی لباس ،دقت کنید که خط درز بین سجاف و بالاتنه در حد 1 میلیمتر بطرف توی لباس بره که دیده نشه و بعد با سنجاق سجاف و بالاتنه رو فیکس کنید که راحت اون جاهایی رو که میخواید بتونید اتو کنید.

 

برای پشت هم دقیقا همین کارها رو انجام میدیم.

 

میتونید بعد از اتو کردن سجافها، از لبه بیرونی لباس نزدیک به لبه یقه و حلقه آستین یه راه با چرخ بدوزید. یا حتی میتونید به جای سجاف یقه و حلقه آستین، از نوار اریب استفاده کنید و نوار اریب رو دور تا دور یقه و حلقه آستین بدوزید.

ترتیب دوختن درزها اهمیت داره،اما اینجا من نمیخوام به ترتیب دوخت درزها اهمیت بدم و فقط میخوام یه لباس بدوزم.

البته تو مراحل بعدی آموزش حتما این ترتیب رو بهتون خواهم گفت.فعلا نمیخوام مطالبی که به ذهن می سپرید زیاد بشه.

من تو اینجا اول درز سرشونه جلو و پشت رو دوختم.

بعد درز خط مرکزی پشت رو تا جایی که میخوام زیپ وصل کنم میدوزم و بعد هم زیپ رو بهش وصل میکنم و بعد هم درزهای پهلو رو.

یادتون نره که هر درزی رو که میدوزید، همون درز رو اتو کنید و بعد سراغ دوختن درز بعدی برید.اگه دوختن زیپ رو فعلا بلد نیستید ،برای این لباس از دکمه های قابلمه ای استفاده کنید که براتون راحت باشه.چون من هنوز سجاف دکمه خور رو بهتون نگفتم از دکمه معمولی و جادکمه هم فعلا استفاده نکنید.

تا اینجا دوختن لباس تموم شده و اگه لبه پایین لباس رو هم بدوزید دیگه لباستون آماده است.

این جلوی لباس:

 

و اینم پشت لباس:

 

 اما من میخوام بهتون نشون بدم که تو همین اول راه و با تجربه خیلی کم و حتی اگه بر فرض

مثال من دارم اولین لباس رو برای فرزندم میدوزم میتونم هر کاری دلم میخواد روش انجام بدم و اون رو از سادگی دربیارم.پس یه نوار به عرض 7 سانت و طول بیش از 1.5 برابر لبه پایین لباس بریدم.

 

البته همونطور که گفتم پارچه من تکه تکه بود ،به همین خاطر نوارها رو با طولهای مختلف برش زدم و بعد از عرض به هم دوختم تا بصورت یه نوار یک تکه دربیاد.بعد این نوار رو چین کش کردم و به لبه پایین لباس دوختم.

 

برای چین کش کردن باید درجه دوخت چرخ رو، روی درجه درشت قرار بدید و یه لبه نوار رو دو راه بدوزید.مثل شکل.

 

یه سر نخها رو گره بزنید که در نره و سر دیگه نخها رو آزاده بذارید که بتونید اونها رو بکشید.

حالا برای چین دادن نوار دو راه پیش رو دارید. 1- آروم آروم سر آزاد نخها رو بکشید و چینها رو در طول نوار با دست به جلو منتقل کنید .این چین دادن رو تا جایی ادامه بدید که طول نوار چین خورده با طول لبه پایین لباس برابر بشه. چینهای منظمی رو با دستتون ایجاد کنید ، حواستون باشه که چینهای ایجاد شده در همه قسمتهای نوار یکسان باشه.مثلا یه جا بیشتر و یه جا کمتر چین نخوره.بعد از اینکه طول نوار با لبه پایین لباس برابر شد، روی اونها رو به طرف هم قرار داده و با سنجاق نوار رو به لباس فیکس کرده

 


و چرخ کنید.

 

2-     که به نظر من این راه بهتره ،اینه که نوار رو از طول به چند قسمت مساوی تقسیم کنید و لبه پایین لباس رو هم به همون تعداد تقسیم کنید.مثلا نوار رو که هنوز چین ندادید به 8 قسمت مساوی تقسیم کرده و علامت بذارید.لبه پایین لباس رو هم به 8 قسمت مساوی تقسیم کرده و علامت بذارید.بعد این علامتها رو روی نوار و لبه پایین لباس روی هم قرار بدید و سنجاق بزنید. البته ابن روش رو بعدا با شکل بهتون نشون میدم.حالا که نوار و لباس بهم فیکس شدن شروع کنید به چین دادن نوار.نخهای روی نوار رو بکشید و چینها رو با دست در سرتاسر نوار منتقل کنید تا زمانی که اندازه نوار چین خورده با لبه لباس بین هر دو علامت با هم برابر بشه.تو عکس مشخصه که نوار چین خورده با پایین لباس بین دو تا سنجاق برابر شدن.

 

حالا باید نوار رو به لبه لباس چرخ کنیم.فقط سعی کنید از بین دو خط دوخت درشت که برای چین کش کردن نوار استفاده کرده بودید نوار رو لباس رو چرخ کنید.

بعد از دوختن درز میتونید نخهایی که برای چین کش کردن استفاده کرده بودید رو بشکافید.

سپس نوار رو باید اتو کنید. راستی لبه پایینی نوار رو باید قبل از چین دادن تو گذاشته و بدوزید.

 

بعد از تموم شدن دوخت لباس،جادرزها رو پاکدوزی کنید.

میتونید لباس آماده رو استفاده کنید.

 

البته من بازم دیدم یه مقدار خرده پارچه باقی مونده ،اونها رو به شکا نوارهای باریک با عرض 4 تا 5 سانت بریدم.دو طرفشون رو زیگزاگ زدم و دقیقا وسط نوار رو چین دادم که میتونید از همون چین کش کردن و یا با استفاده از کش ماسوره این کار رو انجام بدید.

 

بعد هم اونها رو به شکل گل روی لباس قرار داده و دوختم.

علیرغم اینکه اصول صحیح رو برای دوختش رعایت نکردم و تو عکس هم خیلی معلوم نیست ، خیلی خوشگل از آب دراومد.بابای هستی که خیلی خوشش اومد. فعلا خواستم بدونید در همین حد مبتدی هم میتونید یه چیزایی بدوزید.به مرور تمام اصول صحیح رو بهتون میگم. 

این مطلب و سایر مطالب مربوط به خیاطی در وبسایت جدید قرار گرفته اند.و همه مطالب مربوط به خیاطی از جمله موارد پایه ای خیاطی مثل دوختن انواع زیپ و ... بهمراه فیلم، آموزش بچگانه دوزی، متریک، دوره کاپشن دوزی، دوره شلوار دوزی، گریت پارچه، و....از پایه تا مراحل پیشرفته به مرور در سایت جدید قرار خواهند گرفت.آدرس این مطلب در سایت جدید:

http://steps-of-sewing.com/?p=104

آدرس سایت جدید :

http://steps-of-sewing.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط mitra در تاریخ 1393/07/14 و 3:15 دقیقه ارسال شده است

سلام خيلي از شما به خاطر اموزشهاى مفيدتون تشکر ميکنم اگه ميشه الگوى شلوار ومانتو رو هم بزاريد
پاسخ : خواهش میکنم .فقط مطلبی که باید بهتون بگم اینه که خیلی وقته که من دیگه توی این وبلاگ مطلب جدیدی رو نمیذارم و تو سایت جدید دارم آموزش میدم.اسم سایت جدید در اطلاعیه بالای صفحه نوشته شده.البته بخاطر مشغله خیلی زیاد در درخواستهای بافتنی فعلا وقتا آموزش خیاطی رو ادامه نمیدم و به امید خدا از اوایل بهمن ماه میتونید تو سایت جدید آموزش خیاطی رو دنبال کنید.که البته قراره خیاطی رو تا مراحل بسیار پیشرفته تو سایت جدید قرار بدم.

این نظر توسط LiLi R در تاریخ 1393/03/18 و 17:30 دقیقه ارسال شده است

شکلک@}دست گلت درد نکنه منتظر اموزشهای بعدیت هستیم;-شکلکشکلکشکلکشکلکشکلک
پاسخ : به جمع اعضای این وبلاگ خوش اومدی عزیزم.

این نظر توسط ثمین در تاریخ 1393/03/05 و 9:48 دقیقه ارسال شده است

عااااالی بودساده وبارعایت کامل جزییات -خداهمراه همیشگی ات
پاسخ : ممنونم ثمین جان.

این نظر توسط tavana در تاریخ 1393/02/17 و 16:03 دقیقه ارسال شده است

ممنونم بابت راهنماییتون.خیلی کمکم کرد.تشکرشکلک
پاسخ : خواهش میکنم عزیزم.

این نظر توسط tavana در تاریخ 1393/02/17 و 10:03 دقیقه ارسال شده است

سلام.ممنون بابت اموزشهاتون.ی سوال دارم.تاحالا باپارچه کشی لباس ندوختم.نمیدونم چند سانت از اندازهای که گرفتم کم کنم.ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
پاسخ : توانای عزیزم برای پارچه های کشی،شما باید ابتدا الگوی اولیه رو رسم کنید و بعد تو الگو این اندازه ها رو که میگم کم کنید. در خط مرکزی جلو و پشت هر کدوم به اندازه 1 سانت به داخل الگو وارد شده و خطی بموازات خطوط مرکزی پشت و جلو تا پایین الگو رسم کنید.در خط پهلو هم در دو طرف جلو و پشت به اندازه 1 سانت تا پایین الگو کم کنید.بعد در وسط سرشونه جلو و پشت هم به اندازه 1 سانت علامت زده و تا پایین الگو خطی بکشید و این 1 سانت رو هم از وسط سرشونه کم کنید.اصل کم کردن اندازه های الگو برای پارچه های کشی به این صورته اما اگه کش اومدن پارچتون کمه ،این مقادیر رو باید کمتر از 1 سانت و اگه کشش پارچه خیلی زیاده باید این اعداد رو بیشتر از 1 سانت در نظر بگیرید.البته این اعدادی که گفتم بیشتر در مورد الگوی بالاتنه بزرگسالان هست.


کد امنیتی رفرش
کپی رایت
تمامی مطالب سایت اختصاصی میباشد و کپی برداری از آن پیگرد خواهد داشت.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 593
  • افراد آنلاین : 18
  • تعداد اعضا : 1280
  • آی پی امروز : 169
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 227
  • باردید دیروز : 208
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 17
  • بازدید هفته : 227
  • بازدید ماه : 1,833
  • بازدید سال : 61,105
  • بازدید کلی : 3,940,857
  • عضویت در سایت
    عضــویــــــــــــت
    برای عضویت بهتر است ایمیل داشته باشید .

    ایمیلی ندارید ؟ مشکلی نیست در اینجا ایمیل بسازید .