loading...
STEPS-OF-SEWING | آموزش هنرهای دستی ، آشپزی ، روانشناسی سلامت و ....
زهره بازدید : 6335 شنبه 06 اردیبهشت 1393 نظرات (2)

انواع پاکدوزی یا لبه دوزی:

همونطور که میدونید و قبلا هم توی توضیحاتی که در مورد دوخت دامن دادم گفتم،برای اینکه کارتون تمیز دربیاد یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام بدید ،پاکدوزی لبه های تکه های برید شده پارچه است.پاکدوزی رو به دو صورت میتونید انجام بدید: 1 – با دست  2 – با چرخ

که هر یک روشهای مختلفی رو در بر می گیرن.من همه اونها رو بهتون میگم که اگه کسانی هستند که اصلا به آموزشگاه نرفتن با همه این روشها آشنا بشن.البته این رو هم بگم که الان تو هیچ آموزشگاهی نمیان اینها رو کامل بهتون بگن.اما خیاطهای خیلی ماهر که حتی تو دانشگاه این رشته رو انتخاب می کنن و باید تمام اصول لازم رو بدونن، از اول تمام این روشها رو باید بدونن.منم از این جهت همه رو میگم که اونهایی که مثل خود من عاشق خیاطی اند و حتی اگه از بعضی موارد تو خیاطی استفاده نمیکنن دوست دارن هیچ چیزی نباشه که ندونن، تمام نکات ریز و درشت خیاطی رو یاد بگیرن.همونطور که قبلا گفتم مربی من خیلی سرسری یه چیزایی رو فقط در مورد بعضی از الگوها می گفت و توضیحات ناقصی ارائه میداد. چون دیگه چندین سال از تدریسش می گذشت و حال و حوصله نداشت که برای افراد مبتدی مثل من وقت بذاره.منم که یا کاری رو شروع نمیکنم یا اگه شروع کنم تا جایی که راه داشته باشه همه چیز رو در موردش یاد می گیرم از اون آموزشگاه که بیرون اومدم شروع کردم به خرید کتابهایی که به دردم بخوره و الان بالای 30 جلد کتاب در مورد خیاطی دارم و چیزایی رو که بهتون میگم از همه این کتابها و تجربه های شخصی خودم هست.از طرف دیگه هم حالا که دارم خیاطی رو یاد میدم، تصمیم دارم یه طوری این کار رو انجام بدم که هیچ نکته نگفته ای باقی نمونه.حتی اگه این کار باعث بشه زمان آموزشها طولانی بشه.شما دوستانی هم که دارید با من و از این سایت خیاطی رو یاد می گیرید ،حوصله به خرج بدید و هر نکته ای که میگم رو با دل و جون گوش کرده و انجام بدید تا ایشالله ببینم چند تا خیاط ماهر از این آموزشگاه مجازی بیرون میره.

خب حالا تا سرتون رو درد نیاوردم ،در مورد انواع پاکدوزی توضیح میدم.علت پاکدوزی کردن لبه پارچه ها جلوگیری از ریشه شده جا درزها هست.بعضی از پارچه ها جنسشون طوریه که حتی اگه پاکدوزی هم نشن،ریش ریش نمیشن.اما بعضی دیگه مثل حریرها و ... خیلی زود ریش ریش میشن و لباس رو خراب میکنن.

الف ) پاکدوزی با دست :

1-     پاکدوزی ساده با دست : اگه به شکل زیر نگاه کنید خیلی راحت متوجه میشید که چطور باید این کار رو انجام بدید.این روش معمولترین روش پاکدوزی با دسته.بعد از تموم شدن چرخ کاری و اتو کردن جادرز، سوزن رو نخ کنید.البته بهتره از نخ همرنگ پارچتون استفاده کنید.سوزن رو از یه نقطه نزدیک به لبه پارچه بیرون بیارید.بعد سوزن رو از روی لبه پارچه رد کرده و از پشت پارچه از نقطه ای نزدیک به مکان اول بیرون بیارید.سوزن رو باید مایل تو دست بگیرید.و تا آخر همینطور سوزن رو از روی لبه رد کنید و به پشت پارچه فرو کنید تا از روی پارچه بیرون بیاد.این دوخت رو باید از چپ به راست انجام بدید و بلندی هر پایه دوختی که می زنید رو حدود 4 میلیمتر بگیرید.فاصله بین پایه دوختها از هم رو هم حدود 0.5 سانت بگیرید.

2-     پاکدوزی با دندون موشی : الان دیگه اکثر خانومها دندون موشی زدن رو بلدن.عکسش هم که می بینید.این روش برای لباسهایی که زیاد پوشیده میشن و نیاز به دوام بیشتری دارن به کار میره.یه نکته مهم اینه که اگه با دست پاکدوزی می کنید ،بهتره از نخهای ظریف استفاده کنید.که اگه اصولی رو که در مورد اتو کردن بهتون گفتم یادتون رفت و جادرز رو بدون رعایت اونها اتو کردید،یا حتی ممکنه اصول رو رعایت کنید،اما بعدا زمانی که دارید از لباس استفاده می کنید و بعد از شستشو میخواید اتوش کنید جای اونها روی پارچه نیفته.اگه از بین دوستان کسانی هستند که نمیدونن دندون موشی رو چطور باید بدوزن ،لطفا بگن تا تو یه پست دیگه انواع دوخت با دست رو براشون توضیح بدم.

3-     پاکدوزی با نوار اریب : با استفاده از نوار اریبهای آماده میتونید به دو روش لبه ها رو پاکدوزی کنید.

روش اول : که برای دوختهای ظریفتر بکار میره.و به این روش دوخته میشه که اول یه طرف نوار اریب رو لبه پارچه قرار میدید ،طوری که روی نوار اریب به روی پارچه باشه و یک طرف نوار اریب رو به پارچه میدوزید.بعد نوار اریب رو تا می کنید و به پشت پارچه بر می گردونید،با سوزن نوار اریب رو به پارچه فیکس می کنید،طوری که لبه های نوار اریب در پشت و روی پارچه همسطح و به موازات هم باشن و بعد مثل شکل روی نوار اریب رو از لبه اون چرخ می کنید.

روش دوم : برای نوار کردن درز به این روش باید نوار اریب رو از وسط تا کنید و لبه پارچه رو بین تای نوار اریب قرار بدید،طوری که لبه های نوار اریب در پشت و روی پارچه همسطح و بموازات هم باشن.بعد با سوزن نوار رو به پارچه فیکس کنید و با دست نوار رو کوک بزنید.بعد هم چرخ کنید.دقت کنید که این کار رو طوری انجام بدید که چرخ کاری تون در لبه هر دو روی نوار اریب بیفته.

پاکدوزی با نوار اریب رو به دو منظور انجام میدیم : یکی برای پارچه هایی که ضخامتشون زیاده و به سرعت ریش میشن و یکی برای لباسهای کودک و نوزاد که نمیخواید برای یقه و حلقه آستین از سجاف استفاده کنید.

4-     پاکدوزی با استفاده از قیچی زیگزاگ : قیچی زیگزاگ نوعی قیچی هست که پارچه رو به حالت زیگزاگ میبره و تقریبا میشه گفت راحت ترین روش پاکدوزی هست. و در مواقعی از این روش برای پاکدوزی استفاده میشه که لباس تماما آستر بشه مثل کت های مردونه، یا پالتو یا بعضی از لباسهای مجلسی و ... که در این صورت با قیچی زیگزاگ لبه های جادرز رو پاکدوزی می کنیم.

ب) روشهای پاکدوزی با چرخ :

1-     پاکدوزی توسط قیچی زیگزاگ و دوخت ساده : در مواقعی که بخواید دوام پاکدوزی با قیچی زیگزاگ بیشتر بشه از این روش استفاده کنید.به این صورت که اول لبه جادرز رو با فاصله 0.5 سانت از لبه پارچه یه ردیف چرخ کنید و سپس با استفاده از قیچی زیگزاگ، لبه جادرز رو قیچی کنید.دقت کنید که در زمان قیچی کرده لبه، خط چرخ شده رو قیچی نکنید.

2-     پاکدوزی با دوخت ساده چرخ : برای این روش، بعد از دوختن و اتو کردن درزها، لبه جادرز رو به اندازه 3 میلیمتر تو بذارید ،یعنی به اندازه ای که فقط بتونید روی اون رو چوخ کنید نه بیشتر.و بعد با دوخت ساده چرخ، اون رو چرخ کنید.و بعد دوباره ضخامت جادرزها رو اتو کنید.از این روش برای پاکدوزی پارچه های نخی و لطیف استفاده میشه.

3-   پاکدوزی با دوخت زیگزاگ چرخ : برای این روش هم درجه چرخ رو روی دوخت زیگزاگ گذاشته و خیلی راحت لبه جادرز رو زیگزاگ بزنید.و بعد از اتمام لبه دوزی ، اضافه لبه پارچه رو بچینید.مراقب باشید که زیگزاگها رو قیچی نکنید.

4-     پاکدوزی با پایه مخصوص و ژیتون یا دکمه مخصوص پاکدوزی چرخ : در این روش بعد از گذاشتن پایه و ژیتون مخصوص، لبه جادرز رو پاکدوزی می کنیم.در این روش معمولا هر دو لبه درز رو روی هم گذاشته و با هم پاکدوزی میکنن.از این روش برای پارچه های خیلی ظریف و نازک استفاده نمیشه،چون باعث جمع شدن و خراب شدن درز میشه. از این روش برای پارچه هایی با ضخامت معمولی استفاده میشه.

5-     پاکدوزی با چرخهای سردوز یا اورلاک : چرخ سردوز ،مخصوص پاکدوزی درزهاست و انواع مختلفی داره .چرخ سردوز 3 نخ و 5 نخ.که با 5 نخش میتونید همزمان با سردوزی کردن،درز رو هم بدوزید.این چرخها معمولا تیغه تیزی دارن که همونطور که دارن سردوزی لبه رو انجام میدم ،اضافه جادرز رو میبره.در زیر ،تصویر سردوزی همراه با دوخت ساده درز با اورلاک 5 نخ رو مشاهده می کنید.

 

برای دوخت پایین دامن یا لباس روشهای مختلفی وجود داره که اونها رو هم در پستهای بعدی خواهم گفت.



این مطلب و سایر مطالب مربوط به خیاطی در وبسایت جدید قرار گرفته اند.و همه مطالب مربوط به خیاطی از جمله موارد پایه ای خیاطی مثل دوختن انواع زیپ و ... بهمراه فیلم، آموزش بچگانه دوزی، متریک، دوره کاپشن دوزی، دوره شلوار دوزی، گریت پارچه، و....از پایه تا مراحل پیشرفته به مرور در سایت جدید قرار خواهند گرفت.آدرس این مطلب در سایت جدید:

 روشهای پاکدوزی جادرزها

آدرس سایت جدید :

http://steps-of-sewing.com

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط bita در تاریخ 1393/05/10 و 16:39 دقیقه ارسال شده است

سلام كتاب و سي دي داريد؟
پاسخ : بیتا جان من متاسفانه در حال حاضر کتاب منتشر شده ای ندارم جز یک مورد که برای آموزشهای خودم چاپ کردم که در زمان آموزش چیزی رو از قلم نندازم.اما مطمئن باشید که تو سایت جدید که تو اطلاعیه بالای صفحه اسمش رو اعلام کردم همه مطالب رو بدون کم و کاستی براتون خوهم گذاشت، مواردی رو که نیاز به دیدین عملی داره مثل دوختن زیپ مخفی یا دوختن نخ ماهیگیری به پایین دامنها و ... رو با فیلم براتون خواهم گذاشت .و هیچ نکته ای رو از قلم نخواهم انداخت.و به امید خدا از دو هفته دیگه همه مطالب اینجا رو به سایت جدید منتقل کرده و آموزشهای جدید رو با سرعت بیشتری تو سایت جدید خواهم گذاشت.فقط کافیه دو هفته دیگه صبور باشید.

این نظر توسط modir در تاریخ 1393/02/06 و 15:19 دقیقه ارسال شده است

سامانه افزایش بازدید و بهبود حرفه ای رتبه الکسا یک سایت افزایش بازدید با بهترین روش موجود است به گونه ای که در بهبود رتبه الکسای سایت شما تاثیر شگرفی خواهد داشت. شما ميتوانيد با اين سامانه براحتي روزانه هزاران بازديد كننده واقعي در سايت خود داشته باشيد. در حال حاضر سایت جهان پيج با توجه به سیستم های موجود در اینترنت، بهترین روش افزایش بازدید و بهیود رتبه الکسا بصورت رايگان خواهد بود.
www.jahanpage.ir با جهان پيج، وبسايت خود را جهاني كنيد


کد امنیتی رفرش
کپی رایت
تمامی مطالب سایت اختصاصی میباشد و کپی برداری از آن پیگرد خواهد داشت.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 593
  • افراد آنلاین : 28
  • تعداد اعضا : 1280
  • آی پی امروز : 126
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 160
  • باردید دیروز : 208
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 17
  • بازدید هفته : 160
  • بازدید ماه : 1,766
  • بازدید سال : 61,038
  • بازدید کلی : 3,940,790
  • عضویت در سایت
    عضــویــــــــــــت
    برای عضویت بهتر است ایمیل داشته باشید .

    ایمیلی ندارید ؟ مشکلی نیست در اینجا ایمیل بسازید .