loading...
STEPS-OF-SEWING | آموزش هنرهای دستی ، آشپزی ، روانشناسی سلامت و ....
زهره بازدید : 2840 شنبه 23 فروردین 1393 نظرات (3)

امروز تمام توضیحات لازم برای برش و دوخت دامن تنگ رو میگم و هفته بعد همه مراحل رو با عکس براتون میذارم که کسایی که از روی توضیح ممکنه به مشکل بربخورن،مشکلشون رفع بشه.علاوه بر اون دوخت کمر دامن،دوخت زیپ و بعضی قسمتهای دیگه خودشون یه توضیح کامل و مفصل نیاز دارن که باید تو یک پست جداگانه توضیح داده بشن.


1-انداختن الگو روی پارچه:

با توجه به مواردی که در مورد انداختن الگو روی پارچه بهتون گفتم،شما هم الگو رو روی پارچه بندازید.اگه پارچتون راه راه یا چهارخونه نیست.الگو رو روی راه پارچه بندازید و با استفاده از سوزنهای ته گرد بلند و نوک تیز ،الگو رو به پارچه وصل کنید.

من خودم زیر پارچه یه پتوی به درد نخور میندازم و بعد پارچه رو روش پهن میکنم.بعدشم الگو رو روی پارچه انداخته و سوزنهای بلند رو طوری توی الگو و پارچه فرو میکنم که نوک سوزنها توی پتو قرار بگیره و دیگه پارچه و الگو جابجا نمیشن.

من بدون اینکه پارچه رو تکون بدم ،همونطور که روی پتو پهنه،اون رو برش میزنم.فقط حواسم هست که قیچی توی پتو فرو نره.این روش ،بخاطر جلوگیری از لغزش پارچه،برش زدن رو راحت میکنه.

یه نکته اینه که پارچه های نخی و کتان و کشی رو حتما قبل از برش ،شسته و اتو بزنید. پارچه های کشی که از دو طرف کش میان هم زمان اتو کردن مقداری کوتاه میشن،پس قبل از برش،اونها رو اتو کنید.

2-در نظر گرفتن زاپاس دوخت:

برای زاپاس دوخت مقدارهای زیر رو در نظر بگیرید:

برای درز پهلو : 2 الی 2.5 سانت

برای درز کمر : 1 سانت.

برای لبه پایین دامن : بسته به شکل نهایی دامن و جنس پارچه از 1 تا 5 سانت

درز پشت دامن : 1.5 الی 2 سانت

معمولا زیپ رو تو درز پشت دامن و یا درز پهلو میدوزیم.به هر حال درزی که میخواید زیپ رو بهش بدوزید نباید کمتر از 1.5 سانت براش اضافه درز در نظر بگیرید.

وقتی میخواید دور تا دور الگو ،اضافه درزها رو برای جای دوخت مشخص کنید ،با استفاده از صابون یا مداد خیاطی،اندازه هایی رو که در بالا گفته شد،دور الگو و روی پارچه مشخص کنید.

علت اینکه درز پهلو رو بیشتر در نظر می گیریم اینه که اگه زمانی دامن براتون تنگ شد،بتونید فقط با شکافتن درزهای پهلو و کمتر کردن درز ،دامن رو حتی تا 4 سانت هم گشادتر کنید.

درز جا زیپ رو هم به این دلیل کمتر از 1.5 سانت نمی گیریم،چون پهنای هر طرف زیپ حدود 1.2 سانت هست و برای اینکه بتونید اون رو به درز بدوزید باید درزتون بیشتر از پهنای زیپ باشه.

قسمت پایین دامن رو هم به این دلیل بیشتر می گیریم که اگه دامن رو خواستیم بلندتر یا کوتاهتر کنیم،بتونیم این کار رو انجام بدیم.البته برای بعضی پارچه ها که نازک هستند و بالا می ایستند باید لبه پایین دامن رو بیشتر تو بدیم که وقتی پایین دامن بالا ایستاد لبه تو گذاشته شده قابل مشاهده نباشه.در مورد این نوع پارچه ها دیگه هدف بلندتر کردن دامن نیست.

3- برش زدن پارچه :

بعد از مشخص کردن خطوط دور الگو و همچنین خطوط نشون دهنده زاپاس دوخت،شروع کنید و با یه قیچی تیز که باعث ریش ریش شدن پارچه نشه دور خطوط نشون دهنده زاپاس دوخت رو برش بزنید.

4- -مشخص کردن خطوط دوخت:

بعد از سنجاق کردن الگو به پارچه و مشخص کردن زاپاس دوختها و برش زدن پارچه،دور تا دور خود الگو و ساسونها و جای زیپ و دکمه و جادکمه و ... رو با کاربنهای مخصوص خیاطی یا کوک شل معلوم می کنیم.چون باید دقیقا روی این خطوط رو بدوزید تا دامن اندازه بشه.

نحوه کوک شل زدن رو هم برای دوستانی که تازه دارن یاد می گیرن به زودی با عکس به همین پست ضمیمه میکنم.البته به امید خدا این کار رو شنبه آینده انجام میدم.برای کوک شل از نخ مخصوص خودش استفاده کنید نه از قرقره های معمولی.

البته بعدا که زیاد خیاطی کنید و چشمتون عادت کنه دیگه بدون استفاده از کوک یا کاربن هم میتونید دقیقا با فاصله معین از محل برش،دوخت رو انجام بدید.ولی اوایل کار،خیلی به اینکه این مهارت رو داشته باشید اعتماد نکنید.

5- پاکدوزی :

همیشه بعد از برش پارچه و قبل از دوختن درزها،دور تا دور تکه های برش خورده رو پاکدوزی کنید.برای پاکدوزی کردن میتونید از چرخ سردوز استفاده کنید و یا اگه سردوز ندارید با چرخهای همه کاره زیگزاگ بزنید.با این کار هم از ریشه شدن پارچه جلوگیری می کنید و هم کارتون تمیزتر از آب درمیاد.

اگه نه سردوز دارید و نه چرخی که زیگزاگ بزنه،میتونید از روشهای مختلفی استفاده کنید که شنبه آینده براتون خواهم گفت.

بعضی از پارچه ها رو اگه پاکدوزی هم نکنید ریش ریش نمیشن،اما بعضی از پارچه ها مثل حریر رو حتما باید پاکدوزی کنید.

بعضیها بعد از دوختن درزها ،پاکدوزی رو انجام میدن،یعنی بعد از اینکه همه درزها رو دوختن و دوخت دامن تموم شد ،درزها رو پاکدوزی میکنن.سری دوزیها هم بعد از اتمام دوخت،هر دو قسمت درز رو با هم پاکدوزی میکنن.

بعد از اینکه تمام تکه ها رو پاکدوزی کردید نوبت به دوختن دامن میرسه.

نکته بسیار بسیار مهم : یادتون باشه اگه میخواید خیاطی باشید که تمیزی کارهاتون زبانزد بشه و هم خودتون و هم دیگران از دوخته هاتون لذت ببرن ،از همین اول عادت کنید که هر درزی رو که دوختید اون رو اتو بزنید و بعد سراغ دوختن درز بعدی برید.ممکنه فکر کنید این کار،زمان زیادی رو به هدر میده ،اما اگه موقع دوختن،وقت بیشتری بذارید و بعد از اتمام کار ،از تمیزی کارتون لذت ببرید بهتر از اینه که یک ساعته چیزی رو بدوزید و زود تموم کنید ،اما وقتی می پوشیدش توی تن نمای زیبایی نداشته باشه.پس وقتی که حوصله دارید و زمان کافی،شروع به خیاطی کنید.

اتو کردن صحیح درزها ،اصولی داره که اگه اونها رو رعایت کنید،باعث موزون تر و زیباتر جلوه کردن لباس میشه.(اصول اتو کردن صحیح در خیاطی)

6- دوختن اولیه:

از روی رد کوک شلها یا کاربن، درزها رو کوک بزنید.یادتون باشه با دست این کار رو انجام بدید چون این مرحله دوخت نهایی نیست و قراره بعدا شکافته بشه.این مرحله رو فقط تا زمانی که مبتدی هستید انجام میدید.قبل از دوختن دقت کنید که نقاط موازنه روی هم قرار بگیرن.

نکته : تو این مرحله ،اتو کشی لازم نیست.

7- پرو اولیه :

بعد از کوک زدن همه قسمتها،دامن رو پرو کنید تا ببینید آیا همه چیز فیت تنتون هست یا نه ؟ اگه مشکلی نبود،نوبت به دوخت نهایی میرسه.

اگه بعد از دوخت چند تا دامن دیدید که همه دامنهایی که دوخت اولیه رو روشون انجام دادید ،بعد از پرو اولیه ،هیچ ایرادی ندارن و میتونید بلافاصله دوخت نهایی رو انجام بدید،میتونید مرحله 6 و 7 رو انجام نداده و مستقیما سراغ مرحله 8 یعنی دوخت با چرخ برید.

8- دوخت نهایی :

کوک یکی از درزهای پهلو رو باز کنید،تا دوخت نهایی با چرخ براتون راحت بشه.کوک رو که باز می کنید دقت کنید که رد کوک شلها باقی بمونه تا بتونید از روی ردش بدوزید.شروع کنید و اول ساسونها رو چرخ کنید.بعد درز پشت و درزی که قراره زیپ رو بهش بدوزید چرخ کنید.(من زیپ رو در اکثر مواقع به درز پشت میدوزم.) و در نهایت درز پهلو رو که کوکش رو باز کرده بودید.اتو کردن بعد از دوختن هر درز زو یادتون نره.

9- کسانی که در ابتدا پاکدوزی نمیکنن تو این مرحله باید پاکدوزی رو انجام بدن.

10- اگه از زیپ معمولی میخواید استفاده کنید تو این مرحله باید زیپ و زبانک زیپ رو بدوزید. و اگه از زیپ مخفی استفاده می کنید زیپ رو بدوزید.هفته آینده دوختن زیپ رو هم براتون توضیح میدم.

11- کمر دامن رو بدوزید.(هفته آینده دوختن کمر رو همراه با عکسهای کامل از مراحل دوخت یک دامن براتون میگم.)

12- از نوار نخی یا ابریشمی برای بندینک دامن و آویزون کردن اون به جالباسی استفاده کنید.

13- اگه میخواید برای دامنتون کمربند جداگانه بدوزید باید قبل از وصل کمر به دامن،از خود پارچه دامن استفاده کرده و پلهای کمربند رو دوخته رو به کمر دامن وصل کنید.(تو دامنهای بعدی که با هم خواهیم دوخت این مرحله رو هم توضیح خواهم داد.تو اولین دامن کمربند جداگانه رو نمیدوزم که مراحل کارتون زیاد نشه.)

14- بعد از اتمام همه مراحل بالا،مرحله نهایی اتو کردن رو انجام میدیم و از روی دامن هم اتو می کنیم و دوباره دامن رو پرو می کنیم.

15- برای بستن کمر دامن هم بسته به سلیقه خودتون از دکمه یا قزن قفلی استفاده کنید.

نکات باقی مونده :

الف ) مراحل دوختن آستر رو در آینده براتون خواهم گفت.برای اولین دامن از پارچه هایی استفاده کنید که نیاز به آستر نداشته و دوختنشون راحت باشه.از پارچه های لیز و گرون قیمت و پولک دار برای اولین دامنها استفاده نکنید.

ب) اگه میخواید فقط یه نمونه کوچیک بدوزید که مراحل کار رو روش انجام بدید تا دستتون راه بیفته از پارچه پاتیس استفاده کنید.که هم ارزونه،هم دوختن و اتو کردنش راحته.

ج) تو آموزشگاهها معمولا از هر 3 تا دامن یه دونه رو بزرگ و در اندازه واقعی شخص میدوزن و دو تا رو در ابعاد کوچیک.اما همه دامنها باید دوخته بشه.علت اینکه باید تعدادی رو در سایز بزرگ بدوزید اینه که بتونید اون رو پرو کنید و دستتون برای خیاطی های واقعی راه بیفته.

د) دوختن درزها رو همیشه از پایین به بالا انجام بدید و وقع دوخت،پارچه رو نکشید.

و) دوختن پنسها رو از بالا به پایین انجام بدید و دقت کنید که وقتی به انتهای پنس می رسید،درز پارچه هم به صفر برسه و بعد دوخت رو تموم کنید.چون اگه در انتهای پنس،حتی یه مقدار کم خط دوخت با کناره پارچه فاصله داشته باشه،وقتی اتوکشی رو انجام بدید ،روی دامن یه برجستگی زائدی در قسمت زیر پنس دیده میشه که نشون دهنده بی دقتی یا بی تجربگی خیاط هست.

ه) قسمت پایین دامن رو هر مقدار که میخواید بلندی دامن باشه تو بذارید و لبه تو گذاشته شده رو به دامن پس دوزی کنید. تو سری دوزی ها و تولیدیها لبه پایین دامن رو هم چرخ می کنن.اما یه خیاط خونگی ماهر هرگز پایین دامن رو چرخ نمیکنه.برای پس دوزی پایین دامن هم روشهای مختلفی هست که ایشالله به زودی براتون خواهم گفت.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مريم در تاریخ 1393/03/04 و 13:55 دقیقه ارسال شده است

سلام و خسته نباشيد
در قسمت كلاسهاي آموزش خصوصي فقط آموزش بافتني را ديدم آيا شما كلاس آموزش خياطي هم داريد؟شکلکشکلک
با تشكر
پاسخ : سلام مریم جان.من متاسفانه توانایی زدن آموزشگاه رو در حال حاضر ندارم.از طرفی برگزاری کلاس خصوصی در مورد خیاطی هم برای یک یا دو نفر برای هیچ یک از ما به صرفه نیست.چون توی آموزشگاه مثلا 15 شاگرد هست و هزینه یک دوره از 300 به بالاست.اگه همون 300 رو هم در نظر بگیریم.برای یک دوره 4 میلیون و 500 هزار تومن مربی درمیاره.حالا برای یک نفر چطور میشه این هزینه رو در نظر گرفت که با توجه به اینکه همون وقت رو یه مقدار کمتر باید گذاشت؟بنابراین کلاس خصوصی برای خیاطی ندارم.اما اگه همین مطالب سایت رو هم دنبال کنید و مثل آموزشگاه همه درسها رو مرتب و با حوصله و دقت دنبال کنید و پشتکار داشته باشید و هر اشکالی هم که دارید بپرسید مطمئن باشید بعد از گذشت یک سال پیشرفت زیادی می کنید و با ادامه دادن ،میتونید خیاط ماهری بشید.چون تلاش من بر اینه که همه نکات رو بگم.

این نظر توسط آیلین در تاریخ 1393/01/30 و 8:00 دقیقه ارسال شده است

سلام من فقط کتابش رو دیدم تالیف اقای رضا نقره اون طور که از مدیراموزشگاه شنیدم الگو براساس اندام ایرانی ها ست جا دوخت تو خود الگوی در نظر گرفته شده ونیاز به پرو نداره وکاملا قالب بدن در میاد تو شهر ما خیلی از خیاطای زبر دست هم برای راحتی کاراین دوره رو گزروندن البته من با الگو های شما کار میکنم مخصوصا الگوی بچه گانه که خیلی خوب در میاد بازم اززحمتتاتون تشکر میکنم خیلی ممنون میشم که الگوی بالا تنه وشلوار روهم زودتر بزارین
پاسخ : بابت اطلاعاتی که دادید ممنونم.ایشالله در آینده کتابی رو که گفتید خواهم خرید تا با متدشون آشنا بشم.البته الگوی بالاتنه متریک هم قالب بدن درمیاد.من زمانی که به بالاتنه برسیم میگم که پرو کنید،اما تمام لباسهایی که تا حالا برای خودم و دیگران دوختم ،فیت تن دراومده و نیازی به پرو دوباره نداشته.در مورد بالاتنه و شلوار هم به امید خدا،بعد از یکی دو تا دامن دیگه بالاتنه رو شروع می کنم و بین آموزشها بقیه انواع دامن رو میگم.

این نظر توسط آیلین در تاریخ 1393/01/29 و 11:22 دقیقه ارسال شده است

سلام ممنون از اموزشای عالیت خواستم بدونم الگوی سیلور بهتر در میاد یا متریک اگه ممکنه الگوی سیلور رو هم تو اموزشاتون بزارین
پاسخ : ببینید متدهای اصلی گرلاوین،متریک، سادریک ،مولر و متد فرانسوی هستند. حالا بعضیها اومدن دو تا از این متدها رو با هم ترکیب کردن و یه اسم جدید روش گذاشتن.البته من نمیدونم سیلور چه متدیه چون تا حالا اسمش رو نشنیدم.اما میدونم که کاملترین و بی نقص ترین متد مولره،اما انقدر الگو کشیدنش وقتگیره که خیلیها وسط راه ولش میکنن.اما من خودم از متریک راضیم.حتی لباسهای حنابندون و .. خودم رو به همین روش دوختم.یه چیز دیگه هم اینه که اگه قرار بشه که ایشالله یه متد دیگه هم یاد بدم باید بذارم بعد از تموم شدن متریک.چون فرصت ندارم .اگه اطلاعاتی در مورد روش سیلور دارید به من هم بگید ممنون میشم.


کد امنیتی رفرش
کپی رایت
تمامی مطالب سایت اختصاصی میباشد و کپی برداری از آن پیگرد خواهد داشت.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 593
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 1280
  • آی پی امروز : 111
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 139
  • باردید دیروز : 208
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 17
  • بازدید هفته : 139
  • بازدید ماه : 1,745
  • بازدید سال : 61,017
  • بازدید کلی : 3,940,769
  • عضویت در سایت
    عضــویــــــــــــت
    برای عضویت بهتر است ایمیل داشته باشید .

    ایمیلی ندارید ؟ مشکلی نیست در اینجا ایمیل بسازید .