loading...
STEPS-OF-SEWING | آموزش هنرهای دستی ، آشپزی ، روانشناسی سلامت و ....
زهره بازدید : 2350 شنبه 16 فروردین 1393 نظرات (4)

قبل از اینکه مراحل دوخت اولین دامن رو براتون بگم لازمه نکات مهمی رو که باید بدونید بهتون بگم، تا بتونید الگو رو بطور صحیح روی پارچه پیاده کرده و در نتیجه بعد از برش پارچه در زمان دوخت دامن،راحت تر باشید. 

الگوی اولیه اساس و پایه همه دامنهاست.بنابراین اول باید الگوی اولیه رو بطور کامل و بدون نقص رسم کنید و بعد با اعمال تغییرات مربوط به هر مدل دامنی اون رو به الگوی دامن مورد نظر تبدیل کنید.بعد از رسم الگوی اولیه،پاترون دامن رو تهیه کنید تا ایرادهای اندامی  رو برطرف کنید و بعد با استفاده از الگوی اولیه اصلاح و رفع عیب شده ،الگوی سایر دامنها رو بدست بیارید.الگوی اولیه اصلاح شده رو روی یک کاغذ دیگه کپی و یا رولت کنید و تا زمانی تغییر زیادی تو اندامتون مشاهده نکردید ،اون رو داشته باشید تا لازم نباشه برای هر دامنی تمام کارها رو برای رفع ایرادها دوباره انجام بدید.و هر بار که میخواید الگوی دامن جدیدی رو رسم کنید از روی الگوی اصلاح شده روی یک کاغذ تازه کپی کنید و تغییرات موردنظرتون رو روی اون اعمال کنید.وقتی دارید الگوی یک دامن رو طراحی می کنید، خطوط نرم و صاف بکشید،مخصوصا زمانی که میخواید یک خط منحنی رو به یک خط صاف وصل کنید نقطه برخوردشون رو خیلی نرم و ملایم بکشید تا زاویه یا خط شکسته ایجاد نشه.

یک نکته مهم : برای همه اندامها مقدار ساسونها و پنسها رو طبق اون چیزایی که قبلا گفتم اندازه بزنید، اما اگه دور کمرتون نسبت به دور باسن کمتر از حد استاندارد هست و خیلی تفاوت دارن،به مجموع اندازه ساسونها 2.5 سانت دیگه اضافه کرده و این 2.5 سانت رو بین ساسونها تقسیم کرده و مقدار اونها رو تغییر بدید.

1-      دامنهایی که حالت فون یا گشاد در قسمت پای دامن دارن همیشه از طریق اضافه کردن به لبه دامن بدست میان،که این اضافات میتونه در خط پهلو باشه و یا اینکه با استفاده ار خطوط صافی که از پای دامن تا بالای دامن رسم شده و قیچی میشن و اوزمان داده میشن ایجاد بشه.مقدار اوزمانها بستگی به طرح و مدل دامن داره و اظهار نظر صحیح در مورد مقدار اوزمانها فقط از راه تجربه بدست میاد.

2-      اگه قراره قطعاتی مثل جیب،حاشیه ها یا تکه های تزئینی،دکمه و جادکمه و ... به دامن وصل بشه ،حتما باید اول جای این قطعات رو روی الگو مشخص کنید و بعد از انداختن الگو روی پارچه ،مکان اونها رو به پارچه منتقل کنید.

3-      حتما قبل از بریدن الگو و انداختن اون روی پارچه،مشخصات و اطلاعات لازم رو روی الگو یادداشت کنید. این مشخصات عبارتند از:

3-1- اسم هر قطعه روی همون قطعه نوشته بشه.مثلا روی خط پهلو بنویسید "خط پهلو". یا روی خط وسط پشت بنویسید " C-B ". روی خط وسط جلو بنویسید " C-F ".

3-2- اینکه الگو باید روی دولای بسته و یا باز پارچه قرار بگیره. حرف F یعنی دولای بسته.مثلا در اکثر دامنها خط وسط جلو روی دولای بسته و خط وسط پشت روی دولای باز قرار می گیره که البته همیشه اینطور نیست.در این صورت روی خط وسط جلو بنویسید "  F " و یا  " دولای بسته ".

3-3- روی الگو مکان ساسونها ،جادکمه ها،جای جیبها،خطوط پیلی،مکان دکمه ها و ... باید مشخص بشه. جای دکمه رو با یک دایره   و مکان جادکمه رو با یک خط که دو سرش بسته اس نمایش بدید.

3-4- خط راه یا گرین که علامتش G هست رو روی الگو مشخص کنید.خط راه رو با یک خط بلند که دو سرش فلش داره نشون بدید.

همه مواردی که در بالا ذکر شد رو در جلسه بعد روی الگو مشخص میکنم و بعد بهتون نشون میدم که چطور الگو رو روی پارچه انداخته و برش بزنید.

همونطور که در پست مربوط به اصطلاحات خیاطی گفته شده،راه پارچه موازی با ترکی پارچه که همون طول پارچه هست قرار داره .پارچه دارای تار و پود هست و تار پارچه موازی با ترکی پارچه است که مقاومت بیشتری از پود که موازی با عرض پارچه است داره.بنابراین بهتره که راه الگو طوی باشه که با راه پارچه یکی باشه.البته بعضی وقتها بنا به دلایلی مجبور میشیم راه الگو رو طوری در نظر بگیریم که موازی با بیراه پارچه قرار بگیره.فعلا این چیزهایی رو که میگم در حد اینکه گوشتون باهاش آشنا بشه و ذهنیت قبلی داشته باشید به ذهن بسپرید،تک تک این موارد که خیلی خیلی مهم هستند رو تو جلسات بعد و در جای خودشون براتون بطور کامل توضیح میدم.

یکی از مواردی که بهتره راه الگو با بیراه پارچه موازی باشه در مورد پارچه های راه راه یا چهارخونه اس که اگه در زوایای مختلف بریده بشن حالت زیباتری رو بوجود میارن.

یکی دیگه از موارد برای زمانی هست که میخواید در عرض دامنی که می دوزید حالت کشش داشته باشه.چون بیراه پارچه حالت کشش طبیعی داره.

یکی دیگه از این موارد اینه که افت بیراه پارچه روی اندام حالت زیباتری رو بوجود میاره که این مساله برای بعضی از دامنها ضروریه.

زمانی که قراره پارچه از بیراه برش بخوره،به مقدار بیشتری پارچه نیاز داریم.وقتی پارچه از بیراه بریده بشه ، حالت افت پارچه، و همچنین پایین دامن زیباتر و بهتر می ایسته. نمونه هایی از پارچه هایی که این حالت رو در بیراه خودشون دارن عبارتند از : کرپ ،ساتن ،پارچه های پشمی و ...

وقتی بخوایم راه الگو با راه پارچه موازی باشه الگو رو به این صورت روی پارچه میندازیم.

و اگه بخوایم راه الگو روی بیراه پارچه بیفته الگو رو به این صورت روی پارچه قرار میدیم.

آخرین مورد که باید روی الگو مشخص کنید و بسیار مهمه ،نقاط موازنه هست.نقاط موازنه نقاطی هستن که وقتی میخواید درزهای دامن رو بدوزید باید این نقاط دقیقا روی هم قرار بگیرن.یکی از این نقاط محل تلاقی خط باسن بزرگ با خط پهلو هست که باید این نقطه رو هم روی خط چهلو در جلوی دامن و هم روی خط پهلو در پشت دامن مشخص کنید و در زمان دوخت درز پهلو این دو تا نقطه باید روی هم قرار بگیرن.بقیه نقاط موازنه رو در جلسه بعد که قراره الگو رو روی پارچه انداخته و برش بزنم روی الگو بهتون نشون میدم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مريم در تاریخ 1393/03/04 و 7:58 دقیقه ارسال شده است

سلام
خسته نباشيد
اگر من دير به موضوعات رسيده باشم مثلا درمورد خياطي متريك كه به جلسه پنجم رسيديد راهي هست كه من دسترسي به جلسه 1 تا 4 ن داشته باشم با تشكر و خسته نباشيد فراوانشکلکشکلک
پاسخ : مریم جان ،شما در سمت راست سایت در قسمت دسته بندی، قسمت خیاطی روی گرینه "آموزش خیاطی به روش متریک" کلیک کنید. تمام موارد مربوط به آموزش خیاطی براتون باز میشه.فقط بهتره گه میخواید از اول مطالب رو دنبال کنید به پایین صفحه باز شده برید و از اولین مطلب که در مورد اندازه گیری به روش متریک هست مطالعه کنید و به ترتیب موضوعات رو دنبال کنید.هر جا هم که مشکلی داشتید بفرمایید تا در حد توانم کمکتون کنم.موفق باشید.

این نظر توسط مريم در تاریخ 1393/03/03 و 14:00 دقیقه ارسال شده است

با سلام
از شما سپاسگزارم كه با اين سعه صدر به صورت روشن و شفاف در زمينه خياطي توضيح داده ايد طوري كه جاي هيچ گونه سوالي نمي گذاريد سپاسگذارمشکلک
پاسخ : خواهش میکنم دوست عزیزم.هدف من هم اینه که دوستانی که خیاطی رو دوست دارن و بنا به دلایلی نمیتونن به کلاسهای خیاطی برن،بتونن اطلاعات کامل رو بدست بیارن و انشاءلله خیاط خوبی بشن.

این نظر توسط بنفشه در تاریخ 1393/01/20 و 1:35 دقیقه ارسال شده است

واقعا خیلی خانمی زحمت کشیدی ولی من متوجه نشدم یعنی فقط ده دونه رومی بافیم و کاری به دونه های بعدی نداریم؟
پاسخ : نه دیگه عزیزم.نوشتم که اون 10 تا دونه کناری رو رکن میبافید بقیه اش رو طبق توضیحی که بعدش گفته شده.

این نظر توسط بنفشه در تاریخ 1393/01/18 و 12:00 دقیقه ارسال شده است

عزیز یه زحمتی برات داشتم از سایت شما با سایت آذینه دخت آشنا شدم از یکی از مدلهای بافتنی دخترونش که سارفونی باکاموای سفید وزرد بافته شده خوشم اومده به نظر ساده میاد ولی من از یه قسمت از بافت دامنش نفهمیدم از خودش هم سوال کردم ولی متاسفانه جوابی نداشتم مثل شما مهربون نبودن.میشه شما زحمت بکشین یه خورده برام توضیح بدین میدونم انتظار زیادی هست ولی مجبور شدم کسی رونداشتم که ازش بپرسم.


















پاسخ : بنفشه جان من الان یه سر به اون سایت زدم و عکس سارافن رو به همراه توضیحاتش دیدم.اینکه دقیقا کجا رو مشکل داری نمیدونم.من یه توضیح میدم.ببین بعد از بافت بالاتنه،شما دونه ها رو همونطور که خودشون توضیح دادن تقسیم می کنی،پس 73 تا برای جلو و 72 تا برای پشت داری.قسمت دامن جلو و پشت جدا از هم بافت میشه.البته میتونی همراه با هم و بدون درز ببافی.طبق گفته خودشون من قسمت جلوی دامن رو برات میگم.زیر قسمت حلقه آستین یعنی دو طرف اون 73 دونه ای که برای جلو در نظر می گیری باید چند تا دونه رو رکن ببافی مثلا 10 تا دونه.این تعداد دونه رو تا 8 رج رکن میبافی و هر 4 رج یکبار یک دونه از این دونه ها رو ساده میبافی یعنی یک دونه از رکن کم میشه.بقیه دونه ها که بین دونه های رکن دو طرف جلو قرار دارن رو به این ترتیب میبافی رج اول 2 تا میبافی 1 ژته میزنی تا آخر و از رج بعد تا 6 رج 3 تا زیر 3 تا رو بباف.بعد از اینکه این 6 رج تموم شد همه دونه ها و همچنین دونه های رکن با هم اینطوری بافته میشن3 تا زیر-1ژته-3تا یکی-1ژته و تا آخر رج همینطور بباف.رج برگشت همه از رو.همه رجها رو به همین صورت بباف و هر 7 رج یکبار به دونه های زیر یکی اضافه کن.امیدوارم متوجه شده باشی.


کد امنیتی رفرش
کپی رایت
تمامی مطالب سایت اختصاصی میباشد و کپی برداری از آن پیگرد خواهد داشت.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 593
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 1280
  • آی پی امروز : 90
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 114
  • باردید دیروز : 208
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 17
  • بازدید هفته : 114
  • بازدید ماه : 1,720
  • بازدید سال : 60,992
  • بازدید کلی : 3,940,744
  • عضویت در سایت
    عضــویــــــــــــت
    برای عضویت بهتر است ایمیل داشته باشید .

    ایمیلی ندارید ؟ مشکلی نیست در اینجا ایمیل بسازید .